6 Mayıs 2014 Salı

GENÇ WERTHER'İN ACILARI




GENÇ WERTHER'İN ACILARI- GOETHE

Kitabın özeti aslında kapağında çok güzel verilmiş. Ama başlamadan önce Goethe'nin sözlerini şuraya not düşeyim.


"Zavallı Werther'in hikâyesi hakkında bulabildiğim her şeyi itinayla bir araya getirdim ve işte önünüze koyuyorum ve biliyorum bunun için bana teşekkür edeceksiniz.
  Sizler onun yüreğine ve karakterine hayranlığınızı esirgemeyecek, yazgısı karşısında da gözyaşlarınızı tutamayacaksınız.
   Ve sen ey güzel gönül, onunla aynı tutkuları hisseden sen, teselli bul onun acılarında ve ister bahtsız ister hatalı olduğundan kalmadıysa yanında hiç kimse, izin ver de dostun olsun bu kitapçık."

Roman baş kahramanımız Werther'in nasıl intihara sürüklendiğini ve nasıl acı çektiğini anlatıyor. Werther'in Wilhelm adlı dostuna yazdığı mektuplarından bir araya getirilmiş bu kitabın sonlarına doğru yazar devreye giriyor ve onun ağzından okuyoruz Werther'in neler yaşadığını. Bu öyle başucu olacak kitaplardan değil de biraz daha dikkat verip okumanız gereken bir kitap. Özellikle Werther'in Wilhelm'a yazdığı mektuplar. Bazen tek bir cümle düşmüş Werther ama biraz üstünde düşünmek gerekecek türden. Werther'in Wahlheim kasabasında tanıdığı Lotte'ye nasıl delicesine aşık olduğuna ve zaten topluma yabancı bir gencin bir de böyle derin bir aşk acısından intihar etmesini okurken üzülmemek elde değil. Werther Lotte'ye aşık ama Lotte Albert'le evli. Toplum ahlak yapısına ters düşmemek için Werther açılmaz Lotte'ye hatta aile dostları olarak da yanlarında bulunur. Lotte elbette tüm bunların farkında fakat o da kendi içinde duygularının tam olarak ne ifade ettiğini bilemez. Werther'in dostluğunu mu yoksa kendisini mi sevdiğini kestiremez. Albert'e duyduğu sonsuz saygıdan hep Werther'dan uzak durur. Tüm bunlar Werther'in ruhuna ağır gelince de bir insan kendini ölüme ne kadar hazırlayabilirse öyle hazırlar. Tüm borçlarını kapatır, hazırlıklarını yapar, Lotte'ye dokunaklı bir mektup yazar ve Albert'ten aldığı silahla bu dünyaya gözlerini kapar.

Belki bu şekilde özeti size sıradan bir aşk hikayesi gibi görünebilir fakat kitap aslında o dönemin içinde bulunduğu toplumu da çok iyi özetler. Werther'in düşünce yapısı size çok yabancı gelebilir. Çünkü toplumsal koşullarla beraber Werther'in melankolik yapısı da onu intihara sürükler. Çoğu kez yaşamı sorgulayan Werther, kendini hep yalnız hisseder. Zaten yazıldığı dönemde de acayip sükse yapmış. O devrin Almanyası için etkileri çok olmuş. İntiharlar çoğalmış ve Werther'in ölürken giydiği gibi mavi ceket-sarı pantolon giyen gençler çoğalmış.
Kitabı okurken Yunan mitolojisine de yer yer değinilmiş. Benim en çok dikkatimi çeken kısımlar ise İncil'e gönderme yapıldığı kısımlardı. Yani aslında kitabın öğretici bir yanı da var. Bir de öyle güzel cümleler var ki. Evet diyorsunuz, çok müthiş cümle. Okurken yanınıza kalem de alın ki altını çizmeniz gereken cümleler sıkça olacak. Ve acısı da tek bir din adamı bile Werther'in cenazesine katılmamış.


Sevgiler...

20 yorum:

  1. Aşk romanlarını hiç sevmem.Tarzım değildir .Sadece yoklukta kız kardeşimin bazı kitaplarını okurum.Bunlardan beni etkileyen aklımda kalan Goethe nin 'genç werther in acıları' adlı kitabıydı.Yaz günüydü güneşlenirken kafamı dağıtmak için bir şeyler okumam gerekiyordu.Sürekli gözüme ilişip duruyordu .Aşkın saçmalığını sıkıcılığını çekemem deyip pas geçiyordum, sonunda bir şey bulamayınca çaresizlikten okumuştum.Anlattığı aşk değildi,saf acının gerçek bir tanımıydı.Mazoşizmin resmen tasviri,vurucu cümleleriyle psikopat bir kitaptı.Öyle ki o kitabı okurken yaz günü kışa dönmüştü, göğü sanki kara bulutlar sarmıştı bir anda,martılar gitmiş yerine yarasalar uçuşuyordu etrafta sanki,güneşin altında insanı soğuk bir ürperme duygusu kaplıyordu.Gerçekten unutamadığım bir eserdir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz de benim gibi aşk kitaplarını sevmiyorsunuz demek. Ama genel olarak her romanda konu bir yerde aşk meselesine bağlanıyor. Evet Werther'in yaşadıklarını tam olarak aşk mıdır bilmem ama ortada büyük bir acı olduğu kesin. Gerçekten hani bazen öyle cümleler var ki tekrar tekrar okumak gerekiyor. Kitaptaki melankolik havadan yazınızın kışa dönmesi de normaldir diye düşünüyorum.
      Düşüncelerinizi esirgemeyip yorum bıraktığınız için teşekkürler, sevgiler...

      Sil
  2. bu kitap yüzünden bissürü insan intihar etmiş yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, internette biraz araştırayım dedim yazıldığı dönemde intihar olayları acayip artmış.

      Sil
  3. Genç Werther'in Acıları benim de favori kitaplarından biri. Geçenlerde ikinci kez okudum. Goethe'nin mektuplarda duyguları tarifi özellikle Werther'in bunalım anlarını müthiş tasvir etmektedir...
    Goethe gençlik yıllarında bir baloda tanıştığı kızı sever ve aslında Werther üzerinden kendini anlatır. Zaten Goethe'nin okuduğum bir şiiri onun Werther olabileceğini iyice inandırdı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen Werther'in aslında Goethe olduğu yönünde çok yazı gördüm. Olabilir aslında.
      Galiba kitap bunalımı, hüznü, imkansızlığı bu kadar iyi tasvirlediği için bu kadar sevildi, okundu.

      Sil
  4. acaba bu resimdeki kitabın basım yılı nedir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdi kitabı elime alıp baktım 2013 imiş. Kapak tasarımı daha eskiymiş havası veriyor değil mi?

      Sil
  5. Kitabı okudum birazdan intihar ediyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mavi ceket sarı pantolon olmadan olmaz söyleyim.

      Sil
  6. Kitap da öne alınan konunun aşk olmasına rağmen arka planda intiharın bir çaresizlik olmadığını ileri sürerek intiharı olanaklı birşeyimis gibi göstermiş. Duyguların katlanilamayacak bir seviyeye geldiğinde olağan birşeyimis gibi gösterilmesi insanları intihara sürüklemiş. Ama evet kitaptaki aşkın betemlemesi tasfiri bence çok güzel yapılmış. Öyle ki bir yerde gözlerimin dolduğunu hatırlıyorum. Okunması gereken bir kitap aslında. Sadece çabuk etkilenenlerin eline gecmemesi gereken bir kitap.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle ki yazıldığı dönemlerde Almanyada ne büyük intiharlara neden olmuş. Bunalım da canı sıkıntıda olanların çokta okumaması gereken bir kitap. Belki psikolojisi normal insanları bu denli etkilemez ama intiharın eşiğindeki insanları cok etkilemis zamanında. Ama evet sevgiyi platonik aşkı güzel tasvirlemiş..

      Sil
  7. Bu gece okumaya baslayacagim

    YanıtlaSil
  8. Yıllar, yıllar önce okumuştum, unutmuşum bile konusunu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ağır intihar barındırır, unutmanız iyi olmuş :)

      Sil
  9. kitabı en kısa zamanda temin edip okumak istiyorum ve sizin anlatımınızla daha da merak ettim etkileyici bir anlatımınız var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okunması gereken kitaplardan, keyifli okumalar :)

      Sil
  10. 2.kez okuyuşum, iyice içime işledi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitabın nedense büyüleyici bir yanı var sanırım defalarca okutan..

      Sil

Benzer Yazılar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...