12 Ağustos 2013 Pazartesi

3 GÜNLÜK BAYRAM TURU

Öncelikle herkesin geçmiş bayramını kutluyorum.
Umarım hepiniz musmutlu bir bayram geçirmişsinizdir.
Bayram diyince ilk akla gelen akraba ziyareti. Biz de bu bayram da her bayram olduğu gibi Boğazkale'ye,memleketimize gittik. Güzeldi. Uzun zamandır gelemeyen akrabalarımız bile bu sefer Boğazkaledeydi. Ama geçirdiğim en yorucu bayramdı. Şöyle ki; ilk gün akrabaları ziyaretle ve babannemlere gelen akrabaları ağırlamakla geçti. Öğleden sonra kuzenimin arkadaşına Boğazkale'yi gezdirdik.
Aslında çoktandır yazmayı planladığım Hattuşa yazısı bu posta nasip oldu.
Öncelikle şöyle kısaca bir Boğazkale tarihini anlatmakta fayda var.
Burası Çorum'a bağlı küçük bir ilçe. Sanıyorum 85 km yakınlıkta.
Boğazkale yaklaşık 5 bin yıl öncesinde Hititlerin başkenti olan Hattuşa'ya ev sahipliği yapmış olan bir yer.Hititlerden sonra da buraya Romalılar,Bizanslılar ve daha birçok uygarlık hakim olmuştur. UNESCO tarafından da Dünya Kültür Mirası Listesine eklenmiştir. Buraya geldiğiniz de gezebileceğiniz çok sayıda tarihi yer var. Bunlardan bazıları şöyle Aslanlı kapı, Açık Hava Tapınağı, Yer kapı, Kral Mezarı, Büyük Mabed.
Biz bayram dolasıyla çok az yer gezebildik.Ama bol bol fotoğraf çekmeye çalıştım. Yani sizleri bol fotoğraflı bir post bekliyor.
Öncelikle Kalenin(ya da Sur) olduğu yerden giriş yapıyorsunuz ve tek bir yolu izleyerek Açık Hava tapınağı hariç her yeri gezebiliyorsunuz. Tüm tarihi mekanlar sırasıyla tek bir yol üzerinde dizilmiş bulunmakta yani.
Kalenin görüntüsü;

Ben önden çekmeyi unuttuğum için yukarıdaki fotoğrafı internetten aldım.
Bu da benim üstten çektiğim;

Suru geçtikten sonra Büyük Mabed'e uğruyoruz. Burada Kral, bolluk ve kıtlık zamanlarında Mabed'de bulunan havuzda yıkandıktan sonra tek başına tanrıya dualar edermiş. Bir kaç yıl öncesinde burada bulunan küpler içinde yanmış artık simsiyah olmuş buğday bulunmuş. Buraya ne zaman gitsek arkeologlar çalışma yapıyor oluyor. "ah keşke ben de şimdi onlarla beraber çalışıyor olsaydım" diyorum. Gerçekten en büyük hayalimdir Arkeolog olmak. Ama iş sahası oldukça kısıtlı olduğundan tercih etmemiştim ama yapmak istediğim tek meslek.
Neyse biz tekrar Büyük Mabed'e dönecek olursak burada çeşitili düğün törenlerinin de düzenlendiği genişce bir alan bulunuyor. Ayrıca en çok dikkat çeken eserlerden biri de Dilek Taşı oluyor.
Şimdi Mabed'den çektiğim kareler;

Ünlü dilek taşı.
Büyük Mabed'den sonra bizim durağımız Açık Hava Mabed'i oldu. Aslına bakarsanız Büyük Mabed'den
sonra aşağıdaki yoldan geçerek Aslanlı kapı,Sfenksi kapı,Yer kapı,Kral mezarı gibi yerlere uğrayarak gezinizi tamamlıyorsunuz fakat biz işimiz olduğundan geri dönmek zorunda kaldık.

Büyük Mabed'den sonra Açık Hava Tapınağı bir diğer adıyla Yazılı Kayaya da uğrayıp döndük.
Şimdiki resimler de Yazılı Kaya'dan.
Sizleri girişte hediyelik eşyaların satıldığı bu mekan bekliyor.

Bu eşyaların hepsi el yapımı. Orada,satanlar tarafından yapılıyor. Hepsi taştan.
Aslında buradan Postcrossing için posta kartı almayı istedim ama hiç güzel yoktu. Raflarda çoğunlukla tanıtım kataloğu şeklinde şeyler bulunmaktaydı.
Artık Yazılıkaya'ya geçiyoruz.
Burada kralın tanrıya çeşitli adaklarda bulunduğu düşünülüyor.
Şimdi A ve B odasından fotoğraflar;

Büyük Kral IV. Tuhaliya'nın tasviri.
Buradan geçiyoruz ve B Odası'na ulaşıyoruz.
12 asker.

Burada yiyeceklerin saklanıldığı düşünülüyor.
Boğazkale'den paylaşabildiklerim ne yazık ki bu kadar. Eğer bir gün diğer yerleri de gezersem hepsini resimleyip sizlerle paylaşmak istiyorum. Belki de siz benden önce gider gezersiniz.
Tekrar bayrama dönecek olursak ikinci gün bol misafirli bir gün oldu bizim için ve üçüncü gün ne yaptık dersiniz?
Balık tutmaya gittik.
Yozgat'ın Gelingüllü Barajı'na.
Aslında güzeldi ama döndüğümüzde tam bir eziyet gibiydi.
Sabahın 4 buçuğunda uyandık ve 5 gibi yollara düştük.
Yaklaşık 1 buçuk 2 saat sonra da oraya ulaştık.
Giderken güneşin doğuşuna rast geldik. O kadar muhteşemdi ki;

Oraya vardığımızda güneş yükselmeye başlamıştı bile.

Eskiden babamla ırmağa balık tutmaya giderdik aşkamüstleri o zamanlar oltayı ne kadar denesemde bir metreden öteye atamazdım. Burada 7-8 metreye kadar atmışımdır. Ne büyük mutluluktu.
Yüzümüze güneş kremi sürmüştük fakat güneş çok yakmadığından hatta hava serin olduğundan kollarımıza bacaklarımıza sürme gereği duymadık. Yandığımızı da hiç fark etmedik.
Döndüğümüzde hepimizde çok fena yanmıştık. Kimin neresi açıkta kaldıysa kıpkırmızı olmuş ve akşam canımız çok yandı. Ama güzeldi. Bir sürü balık tuttuk :)
Benim bayramım böyleydi dostlar umarım sizlerinde çok güzel geçmiştir.
Boğazkale yazımı daha da genişletmek istiyorum aslında. Ama onun için bol bol fotoğraf çekmem lazım.
Bayramda Boğazkale'ye girerken aslında ne kadar güzel bir yer olduğunu fark ettim. Cidden. İnsan uzun süre gördüğü için sıradan geliyor ama turist olarak gelseydim kesin çok beğenirdim. Lisedeyken arkadaşlarımla bir tur gezisinde gelmiştik. Ve herkes çok beğenmişti ben de şaşırmıştım.
O gün baktığımda gerçekten güzel yer şaşılacak birşey yokmuş aslında.Her sene de buraya çok turist gelir benim gördüğüm genelde Japon turistler tarafından daha çok ziyaret ediliyor.
Girişteki otellerin resmini çekemedim ama internetten bulduğum şu resim var sadece;

Türkiye'nin tarihi mekanlarına bir ziyarette bulunuyorsanız listenize Hattuşa'yı da ekleyin derim ben.
Daha ayrıntılı bilgi için buraya tıkk tıkk